Webshoppen er vigtig – men det samme er indholdet!
Shopping vanerne i dag ser meget anderledes ud, end de gjorde før i tiden, og det har i høj grad noget at gøre med internettet og teknologiens øgede påvirkning på vores liv og samfund. Pludselig er de nemme løsninger med at shoppe hjemmefra blevet lettilgængelige for alle danskere med adgang til internettet, og derfor er der naturligvis også mange flere, der gør brug af dette frem for fysiske butikker. Det sætter nogle nye krav til virksomhederne, og ikke mindst sætter det krav til webshoppen.
Et forvirrende design skræmmer kunderne væk
Designet på virksomhedens webshop skulle gerne indbyde kunderne til at kigge nærmere på produkterne og ydelserne, men begynder det at blive for rodet og for kompliceret, kan det hurtigt få den modsatte effekt. Det er nemt at blive overvældet, når man som kunde bevæger sig ind på en webshop, og er det ikke ligetil at finde ud af, hvor de ønskede produkter er henne, er det lettere bare at finde dem et andet sted – hvilket du naturligvis ikke er interesseret i, at kunden gør. Derfor gælder det om at anvende et design, der er nemt for kunden at navigere i, men samtidig uden at det kommer til at se billigt og uprofessionelt ud.
FAQ og kontakt til virksomheden
Nogle gange vil kunder også besøge webshoppen for at få svar på spørgsmål eller for at komme i kontakt med virksomheden angående problemer eller spørgsmål. Her er det en fin ide at samle en lille sektion kaldet FAQ, som indeholder svarene på nogle af de mere gængse spørgsmål, kunder allerede har stillet. Derudover bør der også oplyses både en e-mail og et firmanummer, så kunden har mulighed for at kunne kontakte virksomheden på foretrukne måder om spørgsmål eller andre anliggender, hvor svaret ikke kan findes i FAQ-sektionen.